خواص روغن زیتون طبق مطالعات اپیدمیولوژیک

مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در اواخر قرن بیستم به طور کاملاً قطعی نشان می دهد که مردم حوزه مدیترانه از یک سبک زندگی سالم با کاهش بروز بیماری های دژنراتیو لذت می برند. 
داده‌ها نشان می‌دهد که جمعیت‌هایی در اروپا که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های مهمی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.
 مطالعات نشان داده اند که مزایای سلامتی رژیم مدیترانه ای عمدتاً به دلیل مصرف زیاد فیبر، ماهی، میوه ها و سبزیجات است.
طبق تحقیقات جدیدتر بر عوامل مهم دیگری مانند زیتون و روغن زیتون متمرکز شده است و بدیهی است که فیبر، میوه ها و سبزیجات منبع مهمی از آنتی اکسیدان های رژیمی هستند.
سهم زیتون و روغن زیتون فرابکر بدون بو چیست؟
ظاهراً پتانسیل آن بسیار بالا است اما مطالعات اپیدمیولوژیک به ندرت مصرف این محصولات بسیار مهم را به طور عمیق مورد بررسی قرار می‌دهند، شاید به دلیل کمبود اطلاعات دقیق در مورد انواع و مقادیر آنتی‌اکسیدان‌های موجود مطالعات اخیر نشان داده‌اند که زیتون و روغن زیتون پخت و پز 1401 حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوان هستند.
زیتون ها (مخصوصاً آنهایی که تحت فرآیند آب نمک اسپانیایی قرار نگرفته اند) حاوی حداکثر 16 گرم بر کیلوگرم است که با اکتئوزیدها، هیدروکسی تیروزول، تیروزول و فنیل پروپیونیک اسید مشخص می شود.
روغن زیتون، به ویژه فرابکر، حاوی مقادیر کمتری هیدروکسی تیروزول و تیروزول است، اما همچنین حاوی سکوئیریدوئیدها و لیگنان ها به وفور است.
هم زیتون و هم روغن زیتون فدک 1 لیتری حاوی مقادیر قابل توجهی از ترکیبات دیگری هستند که به عنوان عوامل ضد سرطان شناخته می شوند (مثلاً اسکوالن و ترپنوئیدها) و همچنین اسید اولئیک لیپید مقاوم در برابر پراکسیداسیون.
به نظر می رسد که مصرف زیتون و روغن زیتون فرابکر در جنوب اروپا سهم مهمی در اثرات مفید رژیم غذایی مدیترانه ای بر سلامتی داشته باشد.
  • منابع:
    1. Olives and olive oil in cancer prevention
  • تبلیغات: 
    1. با استفاده از کابل رشد درختان را سریع تر کنید
    2. کاربرد اجاق گاز در روشن کردن کامیون در هوای سرد!
    3. استفاده از تی بگ برای تهیه اسلایم
    4. قانون جذب سریع جدید رایگان